søndag, juni 05, 2011

5. juni, spinnakertur, endelig!

Ca 3-5 m/s, alene i båten, krysset nordover Bastøleden og spinnaker tilbake til Åsgårdstrand.

Testet hvor skarpt jeg kunne seile. Babord halser, kurs 030 020. Baut, og ny kurs 330!!!
Vet ikke om det er beste måten å seile skarpt på, men etter baut seiler jeg med slakke lensetakler til det blir fart i båten. Så loffer jeg til lusa i forseilet peker opp og strammer da lensetaklene til lusa ligger vannrett. Når båten har fått fart gjentar jeg prosessen, og det gjør jeg til lensetaklene er helt stramme. Jeg hadde ikke med GPS så vet ikke båtfarten, men tipper rundt 3 knop på det skarpeste.

En større seilbåt (+/- 35 fot) som krysset foran meg så ut som den seilte på tvers, og med 25 grader på vinden tok jeg innpå den. Tiden strakk ikke til for å se om jeg kunne passere den, for jeg hadde en avtale som ventet på land. Ved skjæret NV for Bastøya snudde jeg og heiste spinnakeren. Det gikk kjempefint. Eneste var at bomopphalet hadde tvinnet seg rundt utløsermekanismen, og brasen ble løst ut... Gikk fort å rette opp, og plutselig var jeg tilbake i Åsgårdstrand.

Ingen kommentarer: