tirsdag, august 03, 2010

3/8 Trening

Seilt distanse 18,44nm
Seilt tid 3 timer 27 min
Snittfart 5,3 knop
Max fart 7,4 knop
Alene i båten

Seilte spinnaker nordover i Bastøyleden. Blåste ca 4-5 m/s. Dette var 3-4 timer før denne hendelsen.
Fikk fin fart; ca 6-6,5 knop. Topp på 7,1 knop på denne strekka.
Tok ned spinnakeren og lot båten seile sin egen sjø mens jeg tok på seiltøy. Har lært at shorts og t-skjorte kan bli i kaldeste laget i 7 m/s som jeg forventet ute i fjorden. Det går fint. Båten holder stø kurs.

Slører om nordsiden på Bastøya uten spinnaker. Kommer litt kastevind fra forskjellige retninger over skogen. Egentlig lurere å seile lenger ute. Det visste jeg, men valgte korteste vei.



Kryss sørover, øst for Bastøya. En del skipstrafikk denne dagen. Mye å passe på, men ingen problemer. Relativ vind ca 6-9 m/s. Pga. bølger seilte jeg med mye bus og slakt forstag. Det ga 5-6 knop på kryssen. Jeg tror det er forbedring fra tidligere turer under lignende forhold.

Bestemte meg for å seile spinnaker inn til Åsgårdstrand, men ble litt krøll i starten for jeg valgte å holde av veien for et par lasteskip.

Heiste spinnaker omtrent på feil side av fjorden, og holdt javne 6-7 knop med kurs mot Østenskjær. Rom slør/slør. Toppet på 7,4 knop.
Fra Østenskjær til Åsg.; slør og 5-6,5 knop.




Ingen kommentarer: