søndag, august 15, 2010

15/8 Trening på max VMG og ny spinnakerjibb

Seilte til Horten. Vind fra Nord, ca 4-6 m/s. Fikk en nydelig kryss gjennom Bastøyleden. Forsøkte å holde max VMG ved å konsentrere meg kun om lusene i forseilet. Ikke lett. Ca 30 grader opp går relativt greit, men noe høyere og de "spretter" opp i 90 graders vinkel. Men....trening, trening, trening.
Merket at det var lettere å kontrollere lusene om forstaget var slakk i forstaget. Om jeg strammet lensetaklene for å seile skarpere ble det også vanskeligere å holde lusene midt mellom flatt og rett opp.

Brukte ca en time til Horten. Da var jeg like ved sør for fergekaia. Gjennomsnittfarten hit var 4,3 knop.

Snudde og heiste spinnaker. Holdt gode 6 knop (max 6,4) ca 2/3 av turen tilbake, og 5,5 knop den siste delen. Seilte litt forbi havna for å få med en ekstra jibb (jibbet to ganger). Forsøkte en ny teknikk. Den krever selvfølgelig mer øvelse, men det gikk bra etter forholdene...: Platt lens, strammer begge barberhal, fram på dekk og jibbe bommen, tilbake i cockpit slippes barberhal til nytt skjøte og bommen jibbes. Spinnakeren står da fint.
Det som trenger å trenes på er å beregne nok tau på ny bras til at bommen kan settes direkte på masta. Først gangen måtte jeg tilbake å gi ut mer tau mens bommen hang i bomløften og ny bras. Det gikk bedre enn ventet.

Seilte 8,9 nautiske
Snittfart 4,6 knop
Maxfart 6,4 knop
Var ute et par timer...skulle jeg tro.

Knallfin tur.

Ingen kommentarer: