søndag, mai 23, 2010

22/5 Første seiltur i år

Turen gikk fra Horten Båtsenter til Åsgårdstrand Seilforening.

Båten hadde vinteropplag hos Horten Båtsenter, og vi er veldig fornøyd med oppholdet her. Det eneste som kunne gjort oppholdet enklere ville vært en nøkkel til bommen, da den er stengt i visse klokkeslett og på helligdager...men det forhindrer jo også uvedkommende adgang. Gi og ta...

Da jeg var igang med å heise seilene merket jeg at det var lenge siden sist. Redningsvesten hektet seg fast i lensetaklene, glemte fenderne og diverse annet, men seilene kom opp. GPS-en og vindmåler var ikke med, men jeg antar det blåste 2-3 m/s i Indrehavn og at båten sløret i ca 4 knop. Ikke tegn til at den ville krenge - den bare gled fint.


Utenfor Indrehavn blåste det litt mer. Kanskje 4m/s. Strammet inn på seilene og seilte mot mossesiden til jeg kunne beregne ca 90 graders vinkel mot Bastøysundet så jeg slapp og slå utenfor Horten. Da jeg slo merket jeg at kryssvinkelen var mye skarpere. Jeg kunne jo seile på utsiden av Bastøya, men jeg valgte å sette kursen rett mot Åsgårdstrand. Da jeg var omtrent rett ut for Hortenskrakken slukket vinden. Det var litt i tidligste laget. Og uventet. Forstsatte for motor, men det var ikke mye bensin på tanken. Vurderte å gå inn til Steinbrygga, på Borre, for jeg trodde ikke jeg hadde nok til hele turen til Åsgårdstrand, men så kom det noen svake drag i lufta. Jeg heiste seilene igjen. Hadde jo ikke dårlig tid heller, men merket jeg ikke er like tolmodig i lite vind som jeg var før. Kanskje for di jeg ikke hadde spinnaker med meg, og genuaen er fremdeles ikke sydd om. Båten flyttet seg. I riktig retning også. Jeg visste ikke hvilken vei havstrømmen gikk, men mulig den skulle samme veien. Noen hundre meter igjen og vinden stilnet på nytt. Nå var hvertfall sikker på å ha nok bensin så jeg startet treskeverket...
Jeg satte motoren i fri i innseilinga til seilerhavna, og båten drev hele inn til båsen sin. Mrsmt.

Fin tur. Litt spennende også.

Ingen kommentarer: