tirsdag, september 09, 2008

Tirdagsregatta og viktig lærdom

Hvem: Yeni og Meg
Distanse: DNF
Snittfart: DNF
Tid: ca 2,5 time, ca kl. 18-20.30
Maksfart: 5 knop
Vind: 3-4 m/s
Bølgehøyde: 0


For første gang stilte vi opp i tirsdagsregattan i Åsgårdstrad. Vi har lenge hatt lyst til å delta, men det er vanskelig å rekke etter jobb. Denne gangen klaffet det, og vi klarte å møte opp i tide.
Vi fikk forklart banen og startprosedyren, og det var 11 båter som stilte til start. Rett før start hadde vi en bra posisjon, men jeg misforstod prosedyra, og venta på et signal som ikke kom. Vi landet i skyggen av de andre båtene og mistet fart. Når vi endelig fikk fri vind igjen kom den store oppdagelsen: Vi klarte ikke mer enn 3,5-4 knop, og så alle de andre båtene reise fra oss. Jeg tror de seilte dobbelt så fort. Vi er ikke på langt nær så gode til å seile som de andre, men så dårlige er vi ikke. Vi klarte ikke engang å å seile halve banen innen de andre var i mål.

Vi konkluderte med at båten trenger jevnligere vedlikehold under vannflaten enn vi har gitt den til nå. Erfaringer fra tidligere viser at vi skal seile 5-6 knop i 3-4m/s vind, og vask/stoffing en gang i året er ikke nok. Kosmix har forresten ikke vært på land siden mai 2007...

Nå planlegger vi å sette båten på land for vinteren, og bruke vinteren til oppgraderinger og ikke minst vask og polering. Jeg skal bli flinkere til å vedlikeholde båten, og skal kjøpe ei våtdrakt med lodd og annet som trengs for å komme til under ukentlig om sommeren. Nye seil og harken-blokker hjelper lite hvis båten er full av måkemat under. Får vi ikke plass på land i vinter, så vil vi prøve å få en dykker til å ta bort måkematen så vi kan fortsette å seile.

Så lenge båten topper på 4 knop, kommer vi også til å feige ut fra kommende regattaer.

Eller så vil jeg si båtene i Åsgårdstrand Seilforening imponerer. Jeg skal komme tilbake på regattabanen og suge til meg lærdom fra dem!

Ingen kommentarer: