tirsdag, september 02, 2008

Kulingtur

Hvem: Yeni og Meg
Distanse:
Snittfart:
Tid: ca 1,3 time, ca kl. 19-20.20
Maksfart: 7,1 knop
Vind: 10-18 m/s
Bølgehøyde: ca 3-6 fot


Det var meldt 8-12 m/s og vi skulle egentelig vært med i tirsdagsregattaen, men det rakk vi ikke. Vi ville likevel ha en liten kveldstur for å prøve seilet i noe mer vind. Vi gjorde klar to rev i seilene før vi la ut. Jeg klarte ikke feste revekrokene, men jeg fikk surret fast hjørnet i seilet til revekroken. det funket det, men vi må finne en annen løsning.

Vi møtte båtene som hadde seilt regatta på veien ut. Motoren sugde luft da vi heiste seilet, og da var vel de største bølgene rundt metern. Seilet kom opp, vi følte litt på vinden og rullet ut fokka. Vi la kursen mot Østenskjær. Utenfor Østenskjær var det tydelig vindrosse å se i sjøen. Det var ikke mye fart i båten på vei utover, men jeg håpet det kunne bli mer i vindrossa. -Og det ble det. Da vi skulle jibbe kom rossa og det ble hektisk i båten. Det var noe helt annent enn ventet, så istedet for å jibbe valgte vi å kuvende.
Etter kuvendingen la vi kursen tilbake til havna, for dette var ikke noe vær å være ute i. Selv med to rev og kryssfokk hadde vi for mye seil, så vi rullet inn fokka. I ettertid tenker jeg at det ikke hadde vært nødvendig å rulle den helt inn, men kunne latt være igjen en liten flik. Det fine med det nye storseilet, var at det ikke blafret. Det hadde istedet forsiktige bevegelser. De fleste kreftene var nå trimmet ut av storseilet, og det stod mer eller mindre parallelt med vinden. Vi gjorde ca tre knop.
For å komme fortere til land, startet vi motoren og motorseilte. Det gikk ikke mye fortere, men ca 3,5 knop. Ikke sikkert motoren gjorde nytte for seg, for den var mer over vann enn nedi, men alle monner dro. Selv om det var friskt og store bølger, hadde vi det koselig på tilbaketuren. Det ble mer hektisk når vi skulle henge ut fenderne, for det var nesten umulig å holde balansen. Yeni hadde fenderoppgaven, og ble delvis kastet rundt i cocpiten. Ettersom det ble så vrient, lot heller fenderne ligge til vi kom i havn.
Utenfor havna gikk storseilet ned, og Yeni fikk surret det med en stropp. Det holdt.

Med middels gasspådrag, som pleier å gi ca 3,5-4 knop, stod båten stille mot vinden i innseilinga til havna. Jeg kunne ikke annet enn å gi på, og håpe det beste. Vi gjorde oss klare til å ta i mot i andre båter for å trekke båten inn i båsen, men det gikk faktisk veldig bra å kjøre den inn. Uvante beregninger, men kan tenkes at pga. gasspådraget så fikk jeg likevel bedre kontroll på båten. Tillegginga ble elegant nok, og vi ryddet seil og tauverk. I det vi satte oss i bilen begynte det så vidt å regne.

Hjemme sjekket jeg med Moss Havn værstasjon hva vindstyrken hadde vært, og den viste grafisk vindendringen vi opplevde. Fra ca 12m/s blåste det opp til ca 18m/s (fra frisk bris til sterk kuling. Storm er fra ca 21m/s), så ikke rart det ble hektisk ombord.

Synes forøverig vi klarte oss fint, men det frister ikke å møte den vinden igjen med det første. Til det er båten for lett og har for mye seil.

...
Tirsdagsregattaen til Horten Seilforening ble avlyst pga for mye vind, men hos Åsgårdstrand Seilforening -som seiler omtrent samme bane- var det mange båter med. Det kan tyde på at Åsgårdstrandseilerne er tøffere enn de fra Horten. Med ett øye lukket velger jeg å tolke dette som at jeg er med i riktig seilforening.

Ingen kommentarer: