søndag, desember 03, 2006

Seilas 02. desember

Lørdag 2. desember så vi, utrolig nok, ingen andre fritidsbåter på sjøen. Bare bastøfergene og et par lasteskip. Vi var meg, Yeni og Thomas. Finn skulle vært med, men han hadde vært fest kvelden føre (og hørtes litt redusert ut).

Vi heiste seil ca 1200. De forskjellige værmeldingene var enige om ca 5-6 sekundmeter og regn, men regnet så vi ikke noe til. Ute på sjøen var det oppholdsvær, litt kald vind og relativt store bølger. Dvs. dønninger etter vindens herjinger i Skagerak natt til lørdag. De største bølgene var kanskje 15 - 20 meter lange, og ca 1 meter høye, så vi merket ikke stort annet til dem enn at vi mistet endel fart i oppoverbakke...


(Foto: Yeni)

Vi hadde med oss gps-en. Jeg hadde ikke rukket å sette meg så godt inn i funksjonene, og heller ikke montert festet i skottet. Fant hvertfall hastighetsmåleren, og fikk stilt den til å vise farten i knop. Vi holdt oss stort sett rundt 5 knop. Vi var oppe i underkant av 7 knop, men også nede i ca 4 knop. 6-6,5 knop ned i bølgedalene, og 4 - 4,5 knop opp.

Vi var veldig forsiktige med seilføringen denne dagen, og for å unngå krengning brukte vi kryssfokk istedet for genoa. Storseilet heiste vi helt opp. Uten rev, dette for å være sikker på å få flatet det helt ut. Vi ventet også med å heise fokka til vi hadde følt litt på vinden og bølgene. Vi kjørte kun for storseil ut til Bastøya, og det gikk i 4-5 knop +/- littegrann. Der ute bli vi enige om å heise fokka, men den ga oss ikke stort mer enn en knp ekstra fart. Nå var vi dårlig trimmet på slør og lens også. Vi beholdt storseilet strammet hele turen, men her har vi tidligere tjent en knop på å slakke bomuthal og cunningham for å få mer bus i seilet. Jeg glemte rett og slett muligheten, enten forde jeg konsntrerte meg om bølgene eller dårlig innarbeidet rutine - eller begge deler.


Thomas (Foto: Yeni)

Pga. bølgene var jeg redd for at vinden ikke ville klare å holde kraften i seilet når vi seilte oppoverbakke, og at bommen ville komme farende over (i) hodene våre. Men dette viste seg å ikke være noe problem i det hele tatt. Det er mye å tenke på når forholdene blir uvante, og når jeg sier store bølger så var det likevel sjelden vi merket noe til dem på annen måte enn at vi var oppe og nede.

Ruten:
Fyllinga til Bastøya, fra Bastøya og i retning Moss i vente på at fergene skulle passere. Nordvest til "de fire stakene" utenfor fyllinga, og rundt disse og tilbake til Fyllinga. Thomas gjør forresten en utrolig jobb på dekk når seil skal opp eller ned. Han er nok mer båtvant enn jeg trodde... Vi tok ned seilene ca kl. 14.45, og var inne i god tid før det ble mørkt.

Oppgavene var fordelt omtrent sånn: Yeni passet fokka, Thomas lensetaklene og jeg passet roret og storseilet. Jeg tror det var en bra oppgavefordeling, da vi ble et veldig bra team. Desverre fikk vi ikke rotert på oppgavene.


Meg (Foto: Yeni)

Ingen kommentarer: