søndag, november 12, 2006

Seilas 11. november

Erik, Thomas og meg selv, vår første treningstur til Færdern.

Vi satte seil 11.30, og tok dem ned 14.50. Vinden var liten bris, 5m/s fra vest, muligens økende vindstyrke (nrk meldte 8m/s) og med dreining mot sør utover dagen. Ruta var omtrent som så; sydsiden av stakene ved Fyllinga i Horten, rundet Gullholmen fra nordsiden, til Bastøya hvor vi rundet en grønn stake på nord-vest-siden og tilbake til Fyllinga.



Erik hadde med seg GPS så vi fikk vite hvilke innvirkning trimmen hadde på båten. Det var ekstra gøy i dag når vi kunne lese av farten. Det ble aktiv trimming, og god stemnig ombord. Det meste vi målte var 7 knop på skarp slør inn mot Fyllinga i Horten, ellers lå vi stort sett rundt 5 til 6 knop, men nede i 4 knop når vinden ble borte eller trimmen var helt på jordet. Litt greit utgangspunkt er altså at 5 sekundmeter vind gir ca 5 knop fart...

Bildet nedenfor: I rolige perioder må det være lov til å slappe av litt.

Vi roterte på oppgavene. Jeg hadde jo mine planer om hvem som skulle gjøre hva i utgangspunktet, men jeg tror vi finner våre plasse etterhvert. Det er jo greit at alle kan alt også; da blir også sikkerheten bedre, og dessuten kommer det garantert perioder under Færdern hvor en og annen fra mannskapet trenger hvile - det er jo omlag 1 og 1/2 døgn varighet på regattaen.



Det var helt klart fordel og være tre i båten framfor to, men vi så også behovet for én til - spesielt ved setting av spristake. Mer vekt i båten ga også merkbart mindre krengning, men faktisk ikke så stor forskjell som jeg forventet. Det er nok en del triks vi må lære oss her. Jeg har en mistanke om at båten ikke krenger så mye mer enn at sjøen så vidt kommer over ripa, for da mister vinden taket i seilene.

Erik hadde med kaffe, og det ble såvidt tid til en liten kopp. Selv hadde jeg med boller og juice, men det lå urørt til jeg kom hjem. Erik og Thomas tok ned seilene da vi var tilbake ved Fyllinga mens jeg styrte båten mot vinden. Det gikk veldig greit, og det var en fin tur. Jeg håper det ikke blir lenge til neste treningsøkt, men jeg frykter vi må vente til vinteren har passert.

Ingen kommentarer: