Lørdag 9. februar.
Vi var i båten for å ta bilder til forsikringsselskapet og for å få på plass nye fortøyninger. Det var klart vann i havna, og vi kunne se at kjølen fremdeles henger under båten. At båten føltes veik kan være at jeg var overfølsom på å kjenne etter forandringer i båten...
Vi tror vi har hendelsesforløpet; akterfortøyningen har slitt først, og deretter har båten slått baugen mot brygga. I brygga (moloen) er det en trebjelke, og denne er det slått sprekker i (se bildene i posten over denne). Den fortøyninga i baugen som slet, var festet i en vaier. Denne var tykkere enn jeg kunne huske (ca 0,8 - 10mm), og vaieren var slitt tvert av. Vaieren var gammel, så den har nok mistet noe av styrken sin.
Nye fortøyninger kom på plass, og båten er tilbake der den skal være. 2 x 12mm tau, 2 x 960kg bruddstyrke. Svakeste leddet er blokkene som er festet i bøya. Jeg ser nabobåtene har betydlig tykkere tau, men nå har vi hvertfall trukket dobbelt...
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar